1. Interpersoonlijk competent
Een leraar die interpersoonlijk competent is, geeft op een goede manier leiding. Zo’n leraar schept een vriendelijke en coöperatieve sfeer en brengt een open communicatie tot stand. Zo’n leraar bevordert de zelfstandigheid van de leerlingen en zoekt in zijn interactie met hen een goede balans tussen: leiden en begeleiden, sturen en volgen, confronteren en verzoenen, corrigeren en stimuleren. Mijn bewijzen zal ik allen hieronder toelichten.
Kennis
Niveau 1:
- Ik heb kennis van de theorie van de basiscommunicatie
- Ik heb kennis van basale (inter) culturele omgangsvormen
- Ik heb kennis van de kenmerken van een aantal leiderschapsstijlen
Niveau 2:
- Ik heb kennis van de principes van groepsdynamica
- Ik ken diverse kennis- en interactiepatronen
- Ik ken veel voorkomende culturele kenmerken van gedrag
Vaardigheden
Niveau 1:
- Ik zorg ervoor dat de kinderen contact met mij kunnen maken en zich op hun gemak voelen
- Ik maak gebruik van verschillende gesprekstechnieken
- Ik houd in mijn taalgebruik en omgangsvormen rekening met de leefwereld van het kind daarbij o.a. gebruikmakend van digitale mogelijkheden
- Ik kan een veilige relatie aan gaan met kinderen en ik ben sensitief en responsief
Niveau 2:
Niveau 1:
- Ik toon betrokkenheid bij kinderen en ik ben in staat me in te leven in hun situatie
- Ik laat kinderen in hun waarde
- Ik toon in mijn houding en handelen een voorbeeld voor de kinderen